Translate

woensdag 21 juni 2017

Gevulde aardappel + update

Hoi allemaal.


Eerst wil ik even zeggen dat ik jullie reacties super leuk vind! Heb een aantal reacties gehad en dat geeft voor mij nieuwe moed om meer video's te maken.
Ik ben nu 6 dagen bezig met het dieet en ik voel me eigenlijk best goed. Afgelopen zondag heb ik wel wat last gehad.. maar verder voel ik me prima, ben nu al een aantal dagen zo goed als pijn vrij helemaal fijn dus!! ☺

In mijn video liet ik ook spelt meel zien, ik moet hier nog even wat aan toe voegen. Spelt bevat wel gluten, van mijn diëtist mag ik maximaal 2 plakjes spelt brood per dag.
En ik zou nog even laten weten wat ik van de yoghurt en melk vond...
Laat ik beginnen met de melk euhm.. het is inderdaad zoeter dan normale melk. Het is niet vies maar ik moet er wel echt aan wennen... gaat wel lukken denk ik.
De yoghurt vond ik gewoon lekker. Ik nam de yoghurt met de cornflakes en vond het echt lekker. Hoefde mijn yoghurt niet eens te zoeten. 
De oreo koekjes ik vind ze het zelfde smaken als de gewone dus ideaal!
Achter de schermen ben ik even druk bezig geweest. Recepten bedenken, spullen aanschaffen en meer verdiepen in het dieet.
Dat gezegd te hebben.....



Deze week heb ik al een recept uitgewerkt die op mijn lijstje staat.. voor mezelf heb ik hem lactose en gluten vrij gemaakt voor Ruben niet maar ik geef jullie natuurlijk de fodmap proof versie 😉.
Ik maakte gevulde aardappel met gehaktballetjes en sla en het was echt heel lekker!!






Wat heb je nodig:
Voor de gevulde aardappel
- pannetje water
- 1 aardappel
- 1 handje rucola
- 2 plakjes spek
-  2 eetlepels lactose vrije roomkaas
-  15 gram geraspte kaas
-  peper en zout naar smaak
-  scheutje olijfolie



Voor de gehaktballetjes
-  100 gram gehakt
-  1 opgeklopte ei
-  2 eetlepels rijstmeel
- 1 tl kerrie
- 1 tl paprikapoeder
- peper en zout naar smaak
- olie 



Voor de sla
-200 gram ijsbergsla 
- 1/2 komkommer 
- 1 eetlepels Calvé mayonaise 
- 1/2 eetlepels lactosevrije yoghurt
- 1 tl dille
- 1 tl bieslook 
- snufje peper en zout 



Oké nu ga ik eerlijk zijn... ik doe altijd van alles tegelijk maar ik ga het nu per receptje uitschrijven 😉


De gevulde aardappel in schil: 
1. Spoel en borstel de aardappel goed schoon.
2. Snij de aardappel over de lengte in tweeën. 
3. Neem het pannetje water en doe daar de 2 halve aardappelen in en breng deze aan de kook.
4. Snij de 2 plakjes spek in blokjes en bak deze bruin in een koekenpan. Laat het vervolgens afkoelen.
5. Laat het vervolgens 5 minuten koken  (de aardappel moet niet helemaal gaar zijn).
6. Laat de aardappels een beetje afkoelen. 



Verwarm de oven voor op 200 graden.


7. Neem een kom (niet een te kleine want hier ga je alles in mengen).
8. Pak een halve aardappel en haal met een lepel de binnenkant van de aardappel er uit ongeveer een halve cm van de rand gaan leeg scheppen. Doe dit vervolgens in de kom. Je hebt nu een leeg geschepte aardappel. Herhaal dit bij de andere aardappel.
9. Snij de rucola rucola fijn en doe dat ook in de kom.
10. Nu voeg je de spekjes, geraspte kaas, roomkaas, peper en zout toe. En meng/prak dit goed door elkaar.
11. Neem een bakplaat en leg hier een bakpapier op.
12. Leg de halve aardappels hier op en vul deze met het mengsel wat je hebt gemaakt.
13. Besprenkel de aardappel met wat olijfolie.
14. Bak de aardappel 15 minuten.
15. Zelf heb ik de aardappel nog 5 minuten onder de gril gedaan.



De gehaktballetjes :
1. Pak een kom en doe hier de gehakt in.
2. Doe hier het ei, de rijstmeel en de kruiden bij.
3. Kneed dit goed door elkaar tot 1 grote bal.
4. Vervolgens maak je hier 2 kleine balletjes van.
5. Neem een koekenpan en doe hier de olie in en warm deze op.
6. Bak de gehaktballetjes gaar en bruin.



De sla.
1. Snij de ijsbergsla fijn en spoel deze af.
2. Spoel de komkommer goed af en snij deze in blokjes.
3. Doe de sla en komkommer in een bak.
4. Maak de dressing van de mayonaise,  yoghurt en de kruiden.
5. Doe de dressing bij de sla en komkommer en meng dit  goed door elkaar.



Nu heb je een lekker lactose en glutenvrije maaltijd!





Eet smakelijk. 


Liefs ❤.

Geen opmerkingen: