Translate

vrijdag 23 juni 2017

Zachte witte spelt bolletjes

Heb je dit weekend zin om eens lekker te bakken? dan zou ik echt deze bolletjes eens proberen!!
Vorig weekend bakte ik deze broodjes om mee te nemen naar een dagje strand.
Ze waren erg lekker maar niet helemaal fodmap proof.
Zoals ik in een ander artikel al zei mag je wel spelt brood hebben maar maximaal 2 plakjes. Zoals je op de foto wel kan zien is 1 bolletje al groter dan een normale boterham. De bolletjes zijn overigens wel lactosevrij. Maar goed op de bewuste dag heb ik dus 3 van deze bolletjes gegeten, mijn buik was na het 3e broodje niet zo heel blij meer. Of het nou komt door de gluten of door het warme weer etc. geen idee. Maar de volgende keer neem ik gewoon 1😉
Door de lactosevrije melk is het bolletje wel wat zoeter dan normaal maar met hartig beleg er op merk je er niks van.



Hier komt het recept.

Wat heb je nodig:
- 800 gram spelt meel + extra voor het kneden (ik koos voor de witte)
- 4 zakjes gedroogde gist
- 3 eieren ( 2 voor het recept, 1 voor het bestrijken)
- 2 tl zout
- 50 gram suiker
- 120 gram boter (gesmolten)
- 60 ml warm water
- 350 ml lactosevrije melk.

1. Doe het warme water in een kommetje en doe hier de gist bij in. Laat dit staan tot je bubbeltjes ziet ( bij mij duurde dat ongeveer 5 minuten).

2. Pak een grote kom want hier ga je straks het hele deeg in maken. Meng met een garde de lactosevrije melk, boter, suiker, zout en de 2 eieren goed door elkaar.

3. Doe nu ook de gist erbij en klop deze goed door.

4. Voeg nu beetje bij beetje de meel bij het mengsel en spatel dit goed door. Als alle bloem is toegevoegd heb je en zacht kleverig deeg. Is de deeg te dik? voeg dan nog wat warme lactosevrije melk toe. Is je deeg te dun? doe er dan nog wat  meel bij.

5. Het is de bedoeling dat je nu gaat kneden, strooi wat meel over het aanrecht/werkblad en kneed het deeg zo'n 10 minuten. Oké ik ga heel eerlijk zijn, ik heb mijn brood bak machine gebruikt 😏.

6. Dan pak je de kom die je net gebruikt hebt en vet je deze goed in. Doe het deeg er in en bestrijk de bovenkant van je deeg ook met olie. Dek de kom af met huishoudfolie. Laat het deeg een uur rijzen op een warme plek.

7. Als het goed is. is je deeg nu 2 keer zo groot. Nu heb je 2 schalen of springvormen nodig, deze vet je ook weer goed in. Ik koos voor 2 springvormen.

8. Haal het deeg uit de kom en rol hier 2 strengen van en snij deze in 8 stukken.
9. Vorm de stukken tot bolletjes en verdeel deze over de springvorm, niet te dicht op elkaar want het deeg gaat nog een keer rijzen en uiteindelijk komen ze tegen elkaar aan.

10. Bedek de springvormen met opnieuw huishoudfolie en laat ze een 75 minuten op een warme plek verder rijzen.

11. Verwarm de oven voor op 190 graden.
12. De bolletjes gaan bijna de oven in. Eerst moet je nog het overgebleven eitje opkloppen en hiermee de bolletjes bestrijken zodat ze een mooi bruin kleurtje krijgen.
13. Bak de bolletjes 20 minuten. Zodra ze klaar zijn bestrijk je ze met boter zodat de bolletjes lekker zacht blijven, wil je hardere bolletjes dan moet je ze niet bestrijken.
14. Laat de bolletjes even afkoelen..... en........


Eet smakelijk!!!

Liefs❤

Geen opmerkingen: