Translate

dinsdag 25 juli 2017

FODMaP BBQ

Laatst hebben we een bbq bij ons georganiseerd en ik wou deze zoveel mogelijk fodmap proof.. helaas heb ik wel laat gehad omdat ik gebakken ui en iets te veel spelt brood op tafel had staan, waarschijnlijk heb ik (te veel) gebakken ui binnen gekregen.
Verder was de hele bbq voor de volwassenen fodmap proof. Voor de kids had ik een aparte bbq en gewone hamburgers en frikadellen.
Qua vlees keuze had ik niet zo heel veel, gewoon lekker simpel maar toch heel lekker!



Ik zal 1 voor 1 vertellen wat ik heb gemaakt en wat ik allemaal heb gebruikt..

Indische saté stokjes 

- 1 kg kipfilet
- 3 á 4 eetlepels ketjap manis (glutenvrij)
- Sap van een halve, kleine limoen
- 2 á 3 theelepels ketoembar
- Peper en Zeezout
- mespunt asafoetida

Dit heb ik 24 uur van te voren al gemarineerd zodat de smaken lekker kunnen intrekken.
1. Snij de kipfilet in blokjes.
2. Doe dit in een grote kom en voeg alle overige ingrediënten toe.
3. Dek de kom goed af en zet deze 24 uur in de koelkast.
4. De saté prikkers mogen ook gerust 24 uur in water dus doe dat ook alvast.
(Je kan het ook sneller doen maar heb je zoveel tijd, neem deze ook de smaken zijn dan zoveel beter)
5. Nu rijg je de kipfilet op de saté prikkers. Ik heb per prikker 5 blokjes kipfilet gedaan.
6. Klaar voor de bbq.


Hamburgers 
Hiervoor heb ik een grotere pot gehakt kruiden gemaakt. Per kilo gehakt 1 eetlepel kruiden mengsel toevoegen.
(vergeten foto te maken...😢😭)
- 3 tl zout
- 6 tl gemalen nootmuskaat
- 6 tl gemalen witte peper
- 3 tl paprika poeder
- 3 tl gember poeder
- 3 tl gemalen komijn
- 3 tl kerrie poeder
- halve tl asafoetida
Neem een potje oid. en doe hier al deze kruiden in.

- 1 kilo gehakt
- 1 ei
- boekweitmeel op gevoel

1. Doe het gehakt in een grote kom.
2. Doe hier 2 á 3 eetlepels van het kruiden mengsel bij.
3. Daarna het ei en het boekweitmeel toevoegen.
4. Kneed alles goed door elkaar.
5. Bij de action had ik een hamburger pers gekocht super handig. Doe Die hier 125gram gehakt in en pers dit tot een hamburger.
6. Leg de hamburger op een schaal goed afgedekt in de koelkast.
7. Klaar voor de bbq.

Italiaanse kippenpoten

Voor 600 gram kippenpoten
- 4 eetl olijf olie
- sap van een halve citroen
- 1 takje rozemarijn  (de naaldjes fijn hakken)
- 1 tl oregano
- 1 eetlepel verse tijm
- 1 eetlepel verse peterselie fijn gesneden
- peper en zout naar smaak

Dit recept heb ik ook weer 24 uur van tevoren gemaakt.

1. Neem een grote kom en doe hier de kippenpoten in.
2. Voeg de rest van de ingrediënten toe en schep dit goed door elkaar.
3. Dek de kom goed af en zet deze 24 uur in de koelkast.
4. Na 24 uur (of eerder) klaar voor de bbq.


Pangasiusfilet

Voor 4 stuks
- panfasiusfilet
- 4 takjes verse dille
- 4 plakjes citroen
- 4 plakjes limoen
-  olijfolie
- peper en zout naar smaak
- zilveefolie

Dit heb ik een uur van tevoren gemaakt.

1. Neem een ruim stuk zilverfolie en doe hier een  scheut olijfolie op.
2. Leg de pangasiusfilet hierop.
3. Per pangasiusfilet maak je een apart pakketje.4. Leg op de filet 1 takje dille, 1 plakje citroen, 1 plakje limoen.
5. Vervolgens peper en zout naar smaak toevoegen.
6. Vouw de zilverfolie tot een pakketje.
7. Klaar voor de bbq.


Saté saus

- halve pot pindakaas
- 50 ml kokosmelk
- 250 ml water
- 2 eetl ketjap manis (glutenvrij)
- halve tl sambal
- mespunt asafoetida
- 1 eetl azijn
- 1.5 eetl suiker  (basterdsuiker of 2 tl guli djawa)
- 1 tl katoembar
- 1 tl djintan
- 1 tl laos

De saté saus maakte ik op het moment dat de bbq aan ging.
1. Oké dit doe ik nooit volgens de 'regels' ik doe namelijk altijd alle ingrediënten tegelijk in de pan.
2. Breng dit op laag vuur aan de kook.
3. Zodra het begint te pruttelen gas laag zetten en goed door roeren tot je een mooie stevige saté saus hebt.


Ook had ik een tafel met groentes en fruit om zelf een salade te maken.
- 200 gram ongekookte glutenvrije pasta
- 1 ijsberg sla
- 1 komkommer
- 1 paprika
- 4 tomaten
- 1 blik ananas
- 1 blik mais
- 1 blok feta



Verder had mijn moeder spelt stokbrood gebakken. 
En het was de bedoeling dat de kinderen op een stok ook nog broodjes zouden bakken, helaas is dat niet gelukt en is het bij kleine broodjes uit de oven en opwarmen in het vuur gebleven.

 Lontong kan bij onze bbq echt niet ontbreken dat is zoooo lekker, alleen een beetje jammer dat ik zelf de gebakken uitjes er niet meer bij mag.

Ook hadden we patat gebakken.
Een super lekkere en gezellige bbq.
Uiteindelijk voor mij niet zo'n heel succes. Voor bij de lontong had ik gebakken ui op tafel, waarschijnlijk heb ik daar iets van binnen gekregen..
Op dat na ga ik deze recepten zeker vaker maken.

Fijne week!!

Liefs❤

Geen opmerkingen: