Translate

dinsdag 1 augustus 2017

Indische pastei

Glutenvrije pastei staat al sinds het begin van dit dieet boven aan mijn lijstje om te maken maar steeds kwam het er niet van.
Tot ik van de week er zoveel zin in had dat ik toch maar alles in huis heb gehaald en pastei ging maken.
Op het bord lijkt het het echt een mega portie, dat was het ook hahahahahaha maar dat heb ik niet opgegeten 😉 ik was na het eten van de komkommer en de lontong al zo vol dat ik maar 3 happen pastei heb gehad. Dus de rest in een bakje gedaan en aan Ruben mee gegeven naar zijn werk.
Ik denk dat de meeste indo's mij nu niet zo leuk vinden want ik ben van het originele recept afgestapt omdat daar te veel in zit wat ik niet mag hebben, dus dit recept is helemaal FODMaP proof en het belangrijkste het is bijna net zo lekker😃
Wat heb je nodig:

Voor de vulling:
- scheutje olie
- 300 gram gehakt
- 150 gram sperziebonen ( maximaal fodmap is 120 gram maar deze pastei is voor meerdere personen)
- 250 gram wortel
- 1 tl zout
- 1 tl peper
- 1 tl laos
- 1 tl katoembar
- 1 tl komijn
- 1 tl kerrie
- 1 tl paprikapoeder
- 1/4 tl asafoetida
- 1 tl djahé 
- 50 gram rijstnoedels
- 2 gekookte eieren

Voor het deeg:
- 1 ei
- 350 gram glutenvrije zelfrijzend bakmeel
- scheut lauw water
- 2 eetl olie
- snufje zout
Verder had ik er 1 zakje lontong bij gekookt, met zelfgemaakte pindasaus  (die je in deze link kan vinden).

Eerst maak je de vulling en die laat je vervolgens wat afkoelen.
1. Doe de olie in een grote wokpan en rul hier het gehakt in.
2. Intussen een pannetje op het vuur zetten en daar de eieren in koken.
3. Snij de sperziebonen in kleine stukjes en doe deze bij het gehakt.
4. Rasp de wortel met een fijne rasp en doe deze vervolgens ook in de wokpan.
5. Breng je gehakt met groente op smaak met zout, peper, laos, katoembar, komijn, kerrie, paprikapoeder, asafoetida en djahé.
6. Intussen zijn de eieren wel goed gekookt en laat je ze schrikken in een kom met ijskoud water.
7. Doe in de waterkoker of in een pannetje 1 liter water en kook deze.
8. Doe de rijstnoedels in een kom en giet hier het kokende water bij en laat deze even wellen.
9. Snij of knip de rijstnoedels helemaal fijn en doe deze ook bij het gehakt en de groente.

Het deeg.
10. Doe alle ingrediënten in een kom en kneed hier een mooi deeg van die nog een beetje elastisch is.
11. Bestuif je werkblad met wat gv zelfrijzend bakmeel.
12. Neem 3/4 van het deeg en rol deze uit ter grootte van  je ovenschaal.
13. Pak een ovenschaal of bakblik en vet deze goed in.
VERWARM DE OVEN VOOR OP 200 GRADEN.
14. Leg het deeg over de hele bodem van  je ovenschaal en laat het iets over de randen heen hangen.
15. Doe de vulling nu in de ovenschaal.
16. Pel de eieren en snij deze in plakjes en verdeel deze over de vulling.
17. Pak het overige deeg en rol deze uit, dit word je deksel.
18. Leg het deeg op de vulling en maak alle randen mooi dicht.
19. Doe de ovenschaal 30 minuten in de oven.
Eet smakelijk!!🍴

Liefs!!❤

Geen opmerkingen: